Een portret van onze school
Meer dan 100 jaar… zo lang reeds bestaat onze school hier in de Tuinwijk! Toen net voor Wereldoorlog I gestart werd met de werken om in deze streek steenkool te ontginnen, ontstond hier de eerste school voor de kinderen van al wie bij de mijnbouw betrokken was. Midden op de heide werden door de mijnmaatschappij onze prachtige, statige schoolgebouwen opgetrokken. De school is tot op vandaag het bewijs van het rijke mijnverleden.
Dit mijnverleden wordt bij ons op school steeds levend gehouden. Een bezoek aan het mijnmuseum, de schachten, de terrils, de mijnen in Beringen of Blegny, de Sint-Barbaraviering, het uitnodigen van oud-mijnwerkers die samen met ons het recente verleden verkennen. Zo trachten we het mijnverleden levendig te houden als ons cultureel erfgoed.
Het sociaal-economisch effect van de mijnsluiting is in onze wijk al bij al goed opgevangen. Het heeft gelukkig zeker niet geleid tot verpaupering in deze buurt. De oprichting van Tuinwijk 2020 zorgt ervoor dat er blijvend geïnvesteerd wordt in onze wijk. Ze wordt er terug mooier door. Wie hier wil wonen in deze mooie mijnwerkerswoningen, moet over enig inkomen beschikken.
Door dit mijnverhaal, ook ‘mijn’ verhaal voor velen, is onze school nog steeds een statig gebouw. De renovaties van onze school en het blijvend investeren in de gebouwen, lokalen en speelplaats zorgen ervoor dat we in goede infrastructuur huisvesten. De huidige polyvalente zaal was vroeger ons eigen zwembad. We beschikken op dit moment over twee sportzalen. Bij ons is dus ruimte om te bewegen: zowel op de speelplaats als binnen.
We mogen terecht trots zijn op onze moderne infrastructuur. De kinderen kunnen gebruik maken van ergonomisch ontwikkeld schoolmeubilair, de modernste ICT-materialen (laptops, smartboards, tablets,…) de laatste nieuwe methodes zijn er al op school. De speelplaatsen kregen een eerste update en ook hier blijven we in investeren. We hebben niets te kort.
Lange tijd verzorgden de kleine zusters van Sint Jozef hier het onderwijs voor de kleuters en de meisjes (in de gebouwen van de kleuterschool) en de broeders van de christelijke scholen voor de jongens (in het lagere schoolgebouw). Tot in 1995 de twee scholen samensmolten tot 1 school: de gemengde vrije basisschool De Griffel. De naam De Griffel werd gekozen door het team. Bij de 100ste verjaardag van de school werd een nieuw ‘sprekend’ logo ontworpen: van klein naar groot, verschillende stapjes in de ontwikkeling en de groei van kinderen. De kleuren staan voor de culturele en etnische verscheidenheid in onze school. De verschillende migratiestromen hebben ervoor gezorgd dat we hier een uitgesproken multiculturele wijk en school zijn.
We zijn een school van en voor de buurt. Dit vertaalt zich in het feit dat iedereen elkaar kent. Er is ook een goede band, een levendig buurtleven, en daar werken wij graag aan mee. Als school nemen we deel aan initiatieven of ondersteunen we activiteiten binnen de parochie en het verenigingsleven. Er is een goede samenwerking met de kunstacademie voor woord, dans, beeld & muziek.. Ook milieu en gezondheid krijgt een prominente plaats binnen onze school. We horen ook bij een groter geheel van katholieke basisscholen in Maasmechelen (Vrije basisscholen Maasmechelen Noord). We werken samen met Vrij Centrum voor leerlingenbegeleiding, leersteuncentrum Limburg en met externe hulpverleners.
Uiteraard komen vooral de kinderen uit onze buurt naar onze school. Maar ook kinderen van oudleerlingen en leerkrachten die elders wonen, vinden de weg naar onze school. Hieruit blijkt het vertrouwen in ‘hun’ oude school, waar we best trots op zijn.
De keuze voor onze school wordt zeker ook geleid door de structuur die we kinderen willen bieden, het kader waarin ze kunnen gedijen en het niveau van ons onderwijs ‘kwaliteitsvol onderwijs’. Ook het feit dat we veel aandacht besteden aan kansarmoede, aan zorgkinderen en zorg op maat bieden, bepaalt mee de schoolkeuze van ouders. Omdat we ons moeten weren tegen vooringenomenheid hebben we in onze school extra aandacht voor kwaliteit en onderwijsniveau ontwikkeld. Wij worden geprikkeld om meer dan elders het niveau op peil te houden. Soms kiezen mensen ook bewust voor de multiculturele diversiteit en sfeer in onze school of voor het gegeven dat wij zelf voor- en naschoolse opvang organiseren.
De school wordt gedragen door een dynamisch en creatief, vernieuwend, overwegend vrouwelijk team. Onze leerkrachten zijn ruimdenkend en staan met een open kijk en geest in het leven. Meerdere leerkrachten wonen nog steeds in de buurt en zijn oud-leerlingen. Ook ons team weerspiegelt de etnische diversiteit, met internationale roots of achtergronden. Enthousiast werken we samen aan een toffe werkplek voor iedereen.